nedeľa 7. decembra 2014

Piknik s Janou Smahovou / "Obdivujem krásu kvetov"...


Ak občas prechádzate Púchovom, iste ste si všimli malý útulný obchodík zasypaný kvetmi a v ňom ryšavku menom Janka alebo PIVONKA. Práve ju som pozvala na prvý piknik, ktorý sme si urobili v Jankinom kvetinárstve – v Kvetinárstve Pivonka. Prezradila mi veľa zaujímavých vecí zo svojho života, porozprávala o láske ku kvetom a o tom, či je v dnešnej dobe ťažké nájsť svoj malý kúsok pokoja a ako získať prácu snov. Sama seba vidí ako citlivého kreatívneho zveromila so štipkou tvrdohlavosti a veľkou chuťou tvoriť...



Čím si v detstve chcela byť? Každý sme často snívali a mali veľké plány. Ako to bolo s tebou? Vždy si túžila mať kvetinárstvo?
Vzhľadom k môjmu vzťahu k zvieratám, som vždy chcela byť veterinárkou. Doma sme mali, vďaka mne, všetko okrem slona. Ale spomínam si, že ako dieťa som sa so sesternicami hrávala na obchod a čuduj sa svete, už vtedy som predávala kvety z našej záhrady.

Kvety si vyžadujú veľa lásky a starostlivosti. Kde si sa naučila porozumieť im? Rozprávaš sa s nimi niekedy?
V prvom rade obdivujem ich krásu a to, čo dokážu vyčariť v bytoch či záhradách. Myslím si, že sú neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Aj tie v kyticiach, ktoré nás sprevádzajú pri rôznych životných udalostiach. Už ako dieťa som mame pomáhala plieť záhony, zasievať semienka. Mala som aj svoju vlastnú modrú krhličku. Myslím si, že lásku k nim musíte mať niekde v sebe a ony vám to potom vrátia...

Je ťažké zrealizovať svoj vlastný obchod? Povedz ako si začala.
V dnešnej dobe a u nás na Slovensku to určite nie je ľahké. Keby nebolo pred rokom a pol môjho snúbenca, tak tu Pivonka nie je. Muselo to byť rýchle rozhodnutie. On ma chytil pevne za ruku a šli sme do toho. Za pomoci celej rodiny sme v priebehu mesiaca dali Pivonku dokopy. Všetci čo boli pri tom nesú zásluhu za to, ako dnes Pivonka vyzerá.



Tvoje kvetinárstvo sa volá Pivonka, podobáš sa na nejaký kvet? Napríklad práve na ňu?
Nestotožňujem sa so žiadnym kvetom a nikdy som nad tým nepremýšľala. Každý kvet je jedinečný - či už kvetom, farbou, vôňou alebo pôvodom. Pivonka, ako kvet sa mi bude vždy spájať s oslavou mojich narodenín, ktoré mám na začiatku leta. Je to jednoducho krásny, voňavý a taký ... taký náš kvet.

Na aký najkrajší deň v práci si spomínaš? 
Neviem či najkrajší, ale určite nezabudnuteľný bol ten, kedy sme otvorili Pivonku. Bolo v ňom všetko - očakávanie, napätie, radosť zo splneného sna, no musím priznať, že aj obava, či to dokážem. Vtedy mi pomohlo hlavne to, že pri mne stál Palino (môj snúbenec)a obe naše rodiny. 

Rada dostávaš kvety? Vedia ťa potešiť aj napriek tomu, že si nimi obklopená každý deň?
Kvet vždy poteší ... aj kvetinárku :)

Nemáš strach, že sa tvoj koníček jedného dňa zmení na povinnosť a ty sa z neho prestaneš tešiť?
Toho sa nebojím. Niektorí zákazníci prichádzajú s takými požiadavkami, ktoré sú pre mňa výzvou a priznám sa, že ich realizáciou dokážem veľakrát prekvapiť aj samú seba. Aj to ma posúva vpred a kým to bude takto, tak sa určite nebudem nudiť. Pri tvorivej práci myslím stereotyp nehrozí. 

Akí ľudia ťa často v obchodíku navštevujú?
Spočiatku som bola sama zvedavá, aký typ zákazníkov Pivonka priláka. No a hlavne na tých, ktorí sa budú do obchodu vracať. Som rada, že prichádzajú stále noví zákazníci a, že s tými "starými" máme už osobnejší vzťah a vítame sa vo dverách so širokým úsmevom na perách z oboch strán. Už viem čo majú radi a pri tvorbe mám voľnejšiu ruku.






Máš nejaké sny a túžby, ktoré by si v budúcnosti chcela zrealizovať?
Čo sa Pivonky týka, je toho viacej. Každopádne si dávame zrealizovateľné ciele, ale vieme, že všetko sa nedá dosiahnuť za rok /dva, ale berieme to tak, že sme stále ešte len na začiatku a aspoň budeme mať stále čím prekvapiť. A ako súkromná osoba -žienka, túžim po vybudovaní si vlastného "hniezda" a založiť si rodinku.

Atmosféra v tvojom obchodíku priam vonia a dýcha úplne iným svetom. Čím sa odlišuje od ostatných kvetinárstiev? Čo v ňom môžu ľudia nájsť?
Pivonka je svojím spôsobom taký "ostrovček". Mnohí sa v nej môžu vrátiť späť do svojej mladosti či detstva. Možno je to nostalgické, ale ich reakcie o tom svedčia. Medzi kvietkami totižto nájdete veľa drobností, ktoré robia z Pivonky to, čím je. Špecifikum sú hodiny, ktoré si idú "svoj čas", aby ste spomalili a nechali sa pohladiť atmosférou Pivonky. Pivonka je predovšetkým o kvetoch, či už črepníkových, rezaných alebo sušených. Zistila som, že je to určitá forma aromaterapie, na ktorú chodia najmä okoloidúce zákazníčky. Len vojdu, nadýchnu sa, usmejú sa a povedia, "tak toto som potrebovala". A o tom to je. A keď vám k tomu zanôtia naši kanárici, nie je o čom. Treba prísť, aby človek pocítil, o čom je pivonka.

Si šťastná s prácou ktorú robíš? Čo by si poradila ľuďom, ktorí majú podobné sny ako ty, ale nevedia odkiaľ začať.
Jednoznačne áno ! Som šťastná a našla som sa v nej. Nič ma pri mojej kreativite nezväzuje. Môžem sa pri tvorbe odviazať, popustiť uzdu svojej fantázií a nič ma nepoteší viac, ako spokojný zákazník. A ak príde poďakovať sám obdarovaný, tak potom vidíte, že vaša práca má zmysel. Nepodnikáme ešte tak dlho, aby som mohla niekomu radiť, ale sny máme predsa preto, aby sme si ich plnili. A ja ten svoj práve snívam...

Janka - Pivonka













1 komentár: